Mä olen kovasti yrittänyt muistella, milloin olen oppinut neulomaan. Vaan en muista. Eikä oikein muista äitikään. Äiti mut todennäköisesti kuitenkin on opettanut. Sen muistan, että eräänä viikonlppuna virkkasin kokonaisen lankakerän pitkäksi ketjuksi, kun en osannut kääntyä. Äiti oli kyllä luvannut neuvoa, mutta kun mokoma nukkui vain (enkä oikein uskaltanut herättää). Langankin muistan, se oli ohuen ohutta kirkkaanoranssia villa(?)lankaa. (Iskällä oli siitä tehty villapaita.) Ja sitten kun kääntyminen opetettiin, olin hieman pettynyt, kun ei vieläkään ihan heti päässyt kovin monimutkaisia pitsejä tekemään...

Sen verran tiedän varmasti, että kolmannella luokalla koulussa, kun neulomista opeteltiin osasin jo. Tehtiin sellaiset tossut kahdella puikolla. Kantaosa ainaoikein ja varpaiden kohdalla joustinneuletta. Kuka tunnustaa tietävänsä mitä tarkoitan? Langat oli valmiina ja värit arvottiin. Paitsi että jostain syystä mä otin ihan vapaaehtoisesti sen tummanvihreän, jota kukaan ei olis halunnut. (Toinen hylkiöväri oli ruskea, en kyllä muista kuka sen otti.)

Joskus kamalan varhain muistan tehneeni palmikkokuvioiset lapaset. Ne oli mustat. Ensimmäinen villapaita on myös syntynyt ennen yläasteelle menoa. Se oli aniliininpunainen ja puolipatenttineuletta. Ja jos en ihan väärin muista ei mulla ollut siihen mitään valmista ohjetta, vaan luultavasti äidin kanssa laskettiin silmukkamäärät sun muut.

Muisti palailee pätkittäin. Valkoinen kaulahuivi aina oikein... oiskohan se ollut ensimmäinen neuleeni? Mutta milloin? (Vai olikohan se sittenkin helmineuletta?)